Förra året och nu

Förra året var min första säsong i lotten, jag provade mig fram med grönsaker och bara gjorde det jag kunde just då i lotten. Jag skissade på hur jag skulle odla och såhär såg den ut då:

Våren2014maj2014odlingsplan

Det var fyra stora blaffiga bäddar som var svåra att nå över när en skulle rensa ogräs, samt gräs emellan bäddarna som växte sig in i bädden. Jag hade blommor runt om hela lotten och en litenliten ingång vid komposten vid syrenen. Efter att ha lärt känna lotten förra året bestämde jag mig för att göra om lite efter mitt eget tycke och smak!

Plan

I vintras satt jag och skissade på hur jag ville göra om. En stor ingång ville jag ha, en markstensyta i ingången samt göra om alla bäddarna från 4 stycken stora till 5 smalare bäddar och flytta några växter så det blev en rabatt. Och helt plötsligt står jag där och inser att nu är det klart!

Färdiglotten1lotten2

Nu efter att jag gjort om så känns lotten mycket ljusare, gladare och mer lätthanterlig. Det kommer bli mycket lättare att odla och hela lotten känns mycket mer odlingsvänlig och inbjudande, som en riktig köksträdgård. Nu kan jag utveckla min odlingsteknik och det ska bli ytterst spännande att se hur det går med växterna, om de trivs lite bättre. Det är himmelens kul att se idé bli verklighet, alltid så tillfredsställande. Och det är skönt att det är klart! Adjö.

 

Lämna en kommentar